DET GODE TRÆNINGSMILJØ
Der er selvfølgelig flere ting der spiller ind i det gode træningsmiljø. Her kan du finde nogle overordnede teorier og rammer som er gode at have i tankerne når du planlægger og afvikler træning for børn og unge.
Din rolle som træner
Din rolle som træner er selvfølgelig meget vigtig. Du bør:
-
Opbygge gode relationer til dine udøvere
-
Behandle udøverne med respekt
-
Have en interesse i udøveren som et ”helt” menneske
Som træner spiller du en stor rolle i forhold til at danne rammerne for et godt træningsmiljø. Alle anbefalinger går på at du arbejder mod at få lavet et mestringsmiljø på dit hold. Her vil fokus være på den individuelle eller holdmæssige dygtiggørelse, fokus på læring og processer, som træner fremhæver og anerkender du indsats og udvikling. Denne type læringsmiljø er det modsatte af et konkurrence miljø, hvor fokus kan være på indbyrdes konkurrence, en træner der motiverer via konkurrence og ser ned på fejl.
Selvbestemmelsesteorien
Som en overordnet teori der kan danne grundlaget for din tilgang til træningen, bør du kende selvbestemmelsesteorien. Det er en motivationsteori som beskriver tre psykologiske behov og hvordan vi kan tage udgangspunkt i disse for at fremme en indre motivation og dermed fremme positive læringsmiljøer.
-
Kompetence handler om at føle, at ens egen oplevelse af at være kompetent er tilfredsstillende, og at man oplever sig i stand til at løse den opgave, man stilles over for. Dvs. man som træner er i stand til at se den enkelte og tilbyde passende udfordringer (hverken for lette eller svære).
-
Autonomi er følelsen af at være selvbestemmende, altså at man har indflydelse og handler af egen fri vilje. Her kan du inddrage klatrerne i beslutninger f.eks. give dem mulighed for at vælge øvelser og sætte egne mål.
-
Tilhørsforhold handler om at føle sig knyttet til andre og at indgå i relationer. Det kan være tilknytning til konkrete personer, eller det kan være at føle, at man tilhører et fællesskab, såsom et træningshold eller forening.
Alle tre psykologiske behov spiller sammen og ved at anvende modellen kan du tilbyde passende udfordringer til den enkelte, give klatrerne mulighed for at sætte deres egne mål og danne rammen om et trygt trænings-/læringsmiljø.
Indre og ydre motivation
Når du som træner tager forbehold for de tre ovenstående psykologiske behov kan du fremme klatrerens indre motivation.
Udover en indre motivation kan vi som mennesker blive drevet af en ydre motivation. Denne er drevet af eksterne omstændigheder, f.eks. pres, anerkendelse, belønninger etc.
Som træner er det din opgave at fremelske klatrerens indre motivation. Den indre motivation kan føre til mere glæde og vedholdenhed i sporten, samt øge den enkeltes kreative tilgang til sporten.
Danmarks Idrætsforbund- 5 gode råd til træneren
Vil du læse mere? Danmarks Idrætsforbund har samlet 5 gode råd til dig som træner. Derudover anbefaler vi at du tager DIF´s trænerløfte, det er et kort e-lærings kursus hvor du stilles refleksions spørgsmål og slutteligt aflægger dit trænerløfte. Du kan med fordel gøre det sammen med et par med-trænere.
Se mere her
